Ión
Rövid mű. Mesterségbeli készség vagy ihlet a művészet?
Ión díjat nyert a homéroszi művek szavalásának és értelmezésének versenyén. Szókratész felveti, a szavalási és értelmezési tudása más költők műveire is vonatkozik-e, vagy csak Homérosz műveire. Ión válasza: csak Homéroszra vonatkozik képessége. Szókratész kifejezi kétségét: aki ért egy szobrász műveinek elemzéséhez, az ért más szobrászokéihez is, miért van ez másképp Iónnal és a szavalási, értelmezési készségével?
Szókratész szerint mindez azt jelzi, Ión nem rendelkezik semmilyen mesterségbeli képességgel, hanem készségének oka egyedül az isteni ihlet. Ahogy a költő is ihlet alapján alkot, nem valamiféle mesterségbeli tudás alapján. Ión nyilvánvalóan az isteni múzsák hatása alatt cselekszik, ez ugyanaz az ihlet amit az istenek a költőknek adnak, majd ugyanazzal megajándékozzák a költői művek szavalóit is.
Ión ellenkezik: maga a szavalás bioznyára valóban isteni ihlet eredménye, de a költemények értelmezése inkábbb mesterségbeli tudás, művészet. Szókratész ellenérve: vajon miféle ez a képesség, mellyel Ión rendelkezik, hogy meg tudja ítélni Homéroszt, ha ez nem isteni ihlet? Ez az ihlet olyan, mint egy mágnes, mely képes magához húzni egy értéket, s az ihletett ember csak arra képes, amire ihlete vonatkozik, ezért lehetséges, hogy valaki, mint Ión, csak Homérosz műveire kapott ihletett, így csak ebben a témában kiváló. Mindez nem így lenne, ha ez valóban mesterségbeli tudás lenne.
Ión díjat nyert a homéroszi művek szavalásának és értelmezésének versenyén. Szókratész felveti, a szavalási és értelmezési tudása más költők műveire is vonatkozik-e, vagy csak Homérosz műveire. Ión válasza: csak Homéroszra vonatkozik képessége. Szókratész kifejezi kétségét: aki ért egy szobrász műveinek elemzéséhez, az ért más szobrászokéihez is, miért van ez másképp Iónnal és a szavalási, értelmezési készségével?
Szókratész szerint mindez azt jelzi, Ión nem rendelkezik semmilyen mesterségbeli képességgel, hanem készségének oka egyedül az isteni ihlet. Ahogy a költő is ihlet alapján alkot, nem valamiféle mesterségbeli tudás alapján. Ión nyilvánvalóan az isteni múzsák hatása alatt cselekszik, ez ugyanaz az ihlet amit az istenek a költőknek adnak, majd ugyanazzal megajándékozzák a költői művek szavalóit is.
Ión ellenkezik: maga a szavalás bioznyára valóban isteni ihlet eredménye, de a költemények értelmezése inkábbb mesterségbeli tudás, művészet. Szókratész ellenérve: vajon miféle ez a képesség, mellyel Ión rendelkezik, hogy meg tudja ítélni Homéroszt, ha ez nem isteni ihlet? Ez az ihlet olyan, mint egy mágnes, mely képes magához húzni egy értéket, s az ihletett ember csak arra képes, amire ihlete vonatkozik, ezért lehetséges, hogy valaki, mint Ión, csak Homérosz műveire kapott ihletett, így csak ebben a témában kiváló. Mindez nem így lenne, ha ez valóban mesterségbeli tudás lenne.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése