Ión
Rövid mű. Mesterségbeli készség vagy ihlet a művészet?
Ión díjat nyert a homéroszi művek szavalásának és értelmezésének versenyén. Szókratész felveti, a szavalási és értelmezési tudása más költők műveire is vonatkozik-e, vagy csak Homérosz műveire. Ión válasza: csak Homéroszra vonatkozik képessége. Szókratész kifejezi kétségét: aki ért egy szobrász műveinek elemzéséhez, az ért más szobrászokéihez is, miért van ez másképp Iónnal és a szavalási, értelmezési készségével?
Szókratész szerint mindez azt jelzi, Ión nem rendelkezik semmilyen mesterségbeli képességgel, hanem készségének oka egyedül az isteni ihlet. Ahogy a költő is ihlet alapján alkot, nem valamiféle mesterségbeli tudás alapján. Ión nyilvánvalóan az isteni múzsák hatása alatt cselekszik, ez ugyanaz az ihlet amit az istenek a költőknek adnak, majd ugyanazzal megajándékozzák a költői művek szavalóit is.
Ión ellenkezik: maga a szavalás bioznyára valóban isteni ihlet eredménye, de a költemények értelmezése inkábbb mesterségbeli tudás, művészet. Szókratész ellenérve: vajon miféle ez a képesség, mellyel Ión rendelkezik, hogy meg tudja ítélni Homéroszt, ha ez nem isteni ihlet? Ez az ihlet olyan, mint egy mágnes, mely képes magához húzni egy értéket, s az ihletett ember csak arra képes, amire ihlete vonatkozik, ezért lehetséges, hogy valaki, mint Ión, csak Homérosz műveire kapott ihletett, így csak ebben a témában kiváló. Mindez nem így lenne, ha ez valóban mesterségbeli tudás lenne.

Szókratész szerint mindez azt jelzi, Ión nem rendelkezik semmilyen mesterségbeli képességgel, hanem készségének oka egyedül az isteni ihlet. Ahogy a költő is ihlet alapján alkot, nem valamiféle mesterségbeli tudás alapján. Ión nyilvánvalóan az isteni múzsák hatása alatt cselekszik, ez ugyanaz az ihlet amit az istenek a költőknek adnak, majd ugyanazzal megajándékozzák a költői művek szavalóit is.
Ión ellenkezik: maga a szavalás bioznyára valóban isteni ihlet eredménye, de a költemények értelmezése inkábbb mesterségbeli tudás, művészet. Szókratész ellenérve: vajon miféle ez a képesség, mellyel Ión rendelkezik, hogy meg tudja ítélni Homéroszt, ha ez nem isteni ihlet? Ez az ihlet olyan, mint egy mágnes, mely képes magához húzni egy értéket, s az ihletett ember csak arra képes, amire ihlete vonatkozik, ezért lehetséges, hogy valaki, mint Ión, csak Homérosz műveire kapott ihletett, így csak ebben a témában kiváló. Mindez nem így lenne, ha ez valóban mesterségbeli tudás lenne.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése