Elméletek a tudatról
5 fő modern, materialista elmélet létezik a témáról, ezek rövid összefoglalása.
Annak mentén vannak az egyes elméletek, hogy ha materialisták vagyunk, azaz a világ anyagi, akkor mivel magyarázható a tudat, melyet nyilvánvalóan nem anyagi jelenségként élünk meg.
- Eliminatívizmus (reduktív fizikalizmus): a tudat csupán mellékterméke az agy működésének, a valóságban nem létezik tudat. Következmény: a fizikailag nem leírható tudatállapotok szimplán tévesek.
- Agy-tudat egyezés elmélet: az agy működésével párhuzamos a tudat működése, a két terület közt megfelelés van. Következmény: megfelelő tudás megléte esetében az agy fizikai befolyásolásával bármilyen tudatállapot elérhető.
- Parallelizmus (nem-reduktív fizikalizmus): az agy egyszerre eredményez fizikai és tudatbeli jelenségeket, ezek között nincs közvetlen összefüggés, nem hatnak egymásra, azaz a tudat függ ugyan az agytól, de csak fizikai alapon nem írható le. Következmény: az agy és a tudat kapcsolatának problémája valójában nem is létezik.
- Fukcionalizmus: a tudat az agy működésének módja, a kapcsolat agy és tudat között nem szükségszerú. Következmény: lehet emberi tudatot építeni ember nélkül is.
- Nyelvi dualizmus: nem létezik tudat mint önálló valami, egyszerűen az ember kétféle nyelvezetet használ ugyanannak a leírására. Következmény: a tudat nyelvfüggő.
"a tudat függ ugyan az agytól, de csak fizikai alapon nem írható le"
VálaszTörlésMaterialista szemlélettel csakis fizikai alapon írható le.
Materialista szemlélet szerint a tudatot az agy állítja elő. Az összes szellemi funkció a fizikai-kémiai-biológiai folyamatok eredménye amik fizikailag jól mérhető idegimpulzusokat hoznak létre. A tudatot ezek a kölcsönhatások generálják az agyműködés során.
Amennyiben egy külső jelenség állna a tudat hátterében (egy fizikai világtól független lélek), annak ugyanúgy kölcsön kell hatnia a fizikai világgal (mivel tudatosan kölcsön tudunk hatni vele) viszont ettől a ponttól kezdve nem lehet külső jelenségről beszélni, a lélek is a fizika része, ugyanúgy visszavezethető az ismert törvényekre. Ami kölcsönhat, annak a fizika törvényeivel leírhatónak kell lennie.
-
Más kérdés, hogyha megfordítom a nézőpoltot és szolipszistaként azt mondom hogy én biztosan létezem de körülöttem mindent (beleértve a fizikát) csak a tudatom állítja elő.