1994-1996


Megírom a "lyukakat" is, mert bár ebben az időszakban nem éltem Magyarországon, minden eseményt követtem, s volt is hozzájuk viszonyom.





1994





Ez volt a Fidesz átmeneti időszaka. Már nem volt progresszív-liberális, de még konzervatív-liberális se volt. Ez az az eszme, amit máig dicsőítenek a "harmadik oldal" hívei. A Fidesz alapeszméje azon a fatális téveszmén alapult, hogy egyrészt vannak a csúnya komcsik, másrészt meg a múltban rekedt konzervatívok, mind a kettő rossz, így liberális harmadik oldalra van szükség. Persze látványosan meg is bukott az egész, hiszen a "csúnya komcsik" éppenhogy már liberálisok voltak, így az erősebb liberális párt - az SZDSZ - velük paktált le, nem a Fidesszel. Ez persze utólag öngyilkosságnak bizonyult az SZDSZ számára, de ez már más téma. Pozitívuma pedig az, hogy e csalódás hatására indult el a Fidesz lassú távolodása a liberalizmustól.





Mai szemmel, amikoris a ballib megmondóemberek egyik kedcenc szövege a csúnya "összeszerelőüzemek" elleni küzdelem, vicces, hogy az első ilyen üzemet éppen ők, a Horn-kormány hozta be, 1994 végén: ez a győri Audi.





A kor "nolimpiája" a bécsi-budapesti világkiállítás volt. Máig se értem miért, de ballib oldalról az Antall-kormány egyik főbűnének lett kikiáltva az 1996-os világkiállítás terve. Ezt vissza is mondta az új kormányzat a választások után. A választásokon totális MSZP-győzelem született, bár a 2010-es fideszes győzelemhez képest azért valamivel kisebb arányú.





A választások idején már nem voltam ballib, sőt a MIÉP-nek drukkoltam. Amit tudtam már akkor: az MSZP-SZDSZ olyan esztelen tombolást fog véghez vinni, aminek eredménye totális zuhanásuk lesz. Abban viszont tévedtem, hogy én ezt a zuhanást már 1998-ra vártam, miközben csak 12 évvel később következett be.





Mi volt a "jobboldal" totális vereségének az oka? Az, hogy ők voltak kormányon éppen. Ha a "baloldal" lett volna kormányon, ők zuhantak volna le. Hiszen egyik oldal se mondta el a valóságot az embereknek, azt, hogy a rendszerváltozás hatalmas gazdasági és életszínvonalbeli esést fog okozni, ehelyett mesék lettek előadva, hogy 1995-re osztrák életszínvonal várható.





A kormányzat egyoldalúan, az ellenzékkel és civilekkel való konzultáció néklkül, megváltoztatta a választási törvnyt. Teljesen legitím módon, megvolt a szükséges kétharmadjuk. Ez csak annak fényében érdekes, hogy 2010 óta folyton az "ellenzékkel és civilekkel való konzultáció hiánya" lett az egyik ballib vezérmotívum.





1995





A vidámságot a kormányon belüli viszály okozta. Az SZDSZ és a hozzá közeli kvázi-SZDSZ-es MSZP-sek totális liberalizálást akartak, míg az MSZP zöme érzekelte, ez öngyilkosság lenne, az emberekre is oda kell azért figyelni, így ellenállt. Végül azonban az erősebb fél, az SZDSZ győzött, s jött Bokros. Ezzel végleg, mindenki számára nyilvánvalóvá vált: a Horn-kormányzat nem a rendszerváltás előtti időket hozza vissza, hanem éppenhogy gyorsítja a piacosítási folyamatokat. Azaz baloldal = gazdasági liberalizmus. Míg a jobboldal az, mely ehhez kritikusan viszonyul. Tehát nem a nyugat-európai model, ahol a jobboldal több piacot akar, a baloldal meg kevesebbet.





Ma már viccesen hangzik, de a fő ellenzék a Kisgazdapárt volt. A Fidesz jelentéktelen volt akkor. A MIÉP-nek meg olyan rossz volt a sajtója, hogy ez gátolta népszerűségének növekedését.





A pozitívum: alapvetően megdőlt az a nézet, hogy 1990-1994 között azért csökkent az életszínvonal, mert hozzá nem értő emberek, muzeológusok, folklórkutatók, halbiológusok, történészek vezették az országot, de lám, most jönnek a közgazdászok és pénzügyi szakemberek, akik mindent tudnak, így gyorsan helyre is hoznak mindent.





1996





Az MDF haláltusája: az egyébként is kis párt kettészakad, kiválnak a "nemzeti liberálisok", MDNP név alatt. Az már két évvel későbbi emlékem, az 1998-as kampányból, hogy az MDNP röhejes óriásplakátokkal kampányolt, melyeken 10-14 % közötti "tudományos" előrejelzéseket hangoztatott (a tényleges eredmény egyébként 1,4 % lett).





Közben az SZDSZ aktivizálja a kamunácijaikat. Ez Szabó Albert operettnáciskodásának csúcspontja.





A megmaradt MDF viszont ekkor kezd közeledni a Fideszhez, mely lassan kezdi magát elhatárolni a liberalizmustól, ekkor kezdődik a "polgári alternatíva" hangoztatása. Ugyanez zajlik a szintén kettészakadt KDNP-ben: az egyik szárny az MDF-hez és a Fideszhez közeledik, a másik a MIÉP-hez.





A legnagyobbik segítséget a Fidesz körül formálódó tömbnek és a többi ellenzéknek a Tocsik-ügy adja. Tocsik Márta 804 millió Ft jutalékot kapott azért, mert közvetítette a semmit két állami szerv között, ez hatalmas felháborodást okoz.





a Jantra folyó Draganovo határában (Veliko Tarnovo megye, Bulgária)




Én e 3 év alatt Bulgáriában voltam, ez idő alatt alig kétszer utaztam Magyarországra. Az időt kihasználtam őskutatásra is, ellátogattam többek között Draganovóba, apai nagyapám szülőfalujába.





Munka szinten egyébként először szabadúszó tolmács-fordító voltam, majd számítógépes programokkal kereskedtem, végül egy libanoni cég szófiai képviseletén voltam segéd-rendszergazda.





S persze a fő esemény, megszületett második fiam 1996-ban.





második fiammal

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A kényszeres aláírók

Cenzorok a neten