Hogyan pártoltam el az SZDSZ-től és a Fidesztől?


A 90-es évek közepéig nagyjából progresszív-liberális voltam, valamikor 1993-1994 között álltam át, még az 1994-es választás előtt. Aki később azt mondta, köpönyegforgató vagyok, annak mindig ezt a tényt mondtam el: éppen a progresszív-liberális erők történelmi, hatalmas választási győzelme előtt pártoltam el tőlük - miféle köpönyegforgató az, aki ilyet tesz?





De volt valami amit még liberálisként se értettem: hogy miért csinálja azt a a Pető-körüli agytröszt, amit tesz. (Emlékeztető: Pető Iván 1992-1997 között volt az SZDSZ elsőszámú vezére.) Persze értettem a mögöttes logikát: liberális pártot csinálni az MSZP-ből, ennek érdekében a Tölgyessy-típusú konzervatívokat kiűzni az SZDSZ-ből. De akkor is láttam: ez hülyeség. Ezzel ugyanis az SZDSZ magára veszi a kádárizmus összes negatívumát, míg a pozitívumokat önként átadja Csurkának. (Akkor még a Fidesz nem volt tényező, s eleve még a liberális térfélen játszott, majd a két térfél között ugyekezett egy új pólust csinálni, persze sikertelenül, Magyarországon soha senkinek nem sikerült ez.)





Persze megértem, pragmatikusan és rövid távon igaza lett Petőéknek, hiszen tény, hogy 1994-ben hatalmas győzelmet sikerült elérni az immár egyesült MSZP-SZDSZ tengelynek. Csakhát hosszú távon ez hatalmas kár lett:





  • megszűnt a liberalista alternatíva mint önálló erő,
  • megszűnt a modern baloldal esélye is.




Mindezek helyett lett a ballib zagyvaság, azaz jobbos program balos jelszavakkal, s bár ez akkor működött, mindenképpen hosszú távon ez esélytelen volt. Persze akkor a nemzetközi környezet is ezt akarta. Az egyébként történész Pető képtelen volt történelmi léptékben gondolkodni.





Akkor azt hittem, lesz majd egy baloldali párt, mely felmondja a ballib konszenzust, s megy az SZDSZ és az MSZP is a temetőbe. Abból indultam ki: az egész rendszer igazságtalansága baloldali reakciót fog szülni.





Hozzáteszem: azt akkor álmomban se gondoltam volna, hogy ez az áttörés jobbról fog megtörténni, s éppen a Fidesz lesz az, mely megvalósítja mindezt.





A többi már történelem. A Fidesz 1996-1997-re felhagyott egy jobb és bal közti önálló centrista liberális-konzervatív pólus tervével, átállt a jobboldalra, majd nagy erőkkel - és sok ellenállást leküzdve - elfogadtatta magát a jobboldali törzszavazókkal. Közben le kellett rombolnia minden létező jobbos alternatívát, ez az MDF-et és a kisgazdákat jelentette.






Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A kényszeres aláírók

Idegenellenesség